Historie

Koninginnedag 30 april 1996. Kees Hillen speelde op zijn accordeon de betere smartlappen op het terras van restaurant Oud-Zuid in de Johannes Verhulststraat in Amsterdam. Kees was destijds hoofd Klassieke Muziek bij de Avro en speelde accordeon in zijn vrije tijd. Het was een mooie dag, de sfeer was goed en de aanwezige dames zongen spontaan met hem mee. Kees vroeg zich af of de dames in een koor zongen. “Niet? Begin samen een koor!” De dames waren enthousiast en noteerden elkaars namen en telefoonnummers op een bierviltje. En zo geschiedde.

Aanvankelijk zongen we uitsluitend met een accordeonist, maar al snel kwamen dirigent Ien van Duijnhoven en pianiste Maddie Bartels ons versterken. Het koor is inmiddels uitgegroeid tot 40 Koninginnen en het repertoire bestaat uit bekende en minder bekende Nederlandstalige smartlappen en levensliederen in arrangementen van Ien van Duijnhoven. Maddie is onze pianiste geweest tot 2017 en sindsdien is Anneriek Bekhoven onze vaste pianiste.

Sinds haar ontstaan repeteert het Koninginnenkoor eens per twee weken. Wij zingen voor ons plezier en met precies voldoende professionaliteit die nodig is om ons publiek te laten genieten. Optredens zijn voor ons echte feestjes. Wij doen dat graag op verjaardagen, trouwfeesten, sportevenementen, bedrijfsfestiviteiten. Op Koningsdag treden wij traditiegetrouw en tot groot genoegen van ons vaste publiek, altijd op in Amsterdam Oud-Zuid. Zie de aankondigingen op onze homepage en op Facebook. Ook organiseren wij ieder jaar in november een meezing-middag. Dan nodigen wij al onze vrienden, familie en fans uit en aangevuld met de talrijke passanten is het elk jaar weer een feest. Hou onze agenda in de gaten. Je bent altijd welkom om deel uit te maken van dit koninklijke spektakel. En wil je jouw event muzikaal aankleden, neemt u dan contact op met onze hofhouding.